Pagina's

donderdag 30 september 2010

Boekenbeurt

Boekenbeurt
Iedere week lezen de leerlingen in een boek dat zij hebben uitgekozen in de bibliotheek. Alle leerlingen houden in groep 7 ook een boekenbeurt over een leesboek dat zij zelf kiezen. Stappen voor het houden van een boekenbeurt zijn:
Welk boek
- Kies een leuk boek
- Het moet passen bij je leeftijd
- Het mag niet eerder gekozen zijn

Inleiding
- Titel van het boek
- Schrijver (en informatie over de schrijver)
- Illustrator (hoe zien de plaatjes eruit en laat er een paar zien)
- Kenmerken van het boek (aantal hoofdstukken, bladzijden, is het een groot lettertype enz)

Hoofdpersonen
- Vertel iets over de hoofdpersoon/hoofdpersonen. Wat is het voor iemand (leeftijd, naam, hobby's)
- Vertel ook iets over de overige personen die belangrijk zijn in het boek. Dat hoeft niet uitgebreid.
- Je kunt de namen van de personen op het bord schrijven.

Samenvatting
Je hebt het hele boek gelezen. Nu ga je eerst een samenvatting maken over het boek. Dit moet minimaal een 1 A4-tje zijn en getypt in lettertype Times New Roman lettertype 12. Je levert je samenvatting in op vrijdag 29 oktober 2010.

Presentatie (±10 minuten)
Nu ga je aan de klas vertellen wat er in het boek is gebeurd. Vertel niet alle kleine gebeurtenissen, maar alleen de belangrijke dingen. Probeer van ieder hoofdstuk iets te vertellen.Maak voor jezelf een spiekbriefje. Schrijf daar niet een heel verhaal op. Schrijf per hoofdstuk een paar woordjes op, zodat je weet wat je moet gaan vertellen. Iedereen maakt voor deze presentatie een PowerPoint. Kun je nu geen PowerPoint thuis maken, geef dit tijdig aan bij je juf of meester. Je krijgt dan de kans om dit op school te maken.

Voorlezen
- Kies een leuk, spannend of grappig stukje uit
- Vertel kort waar het stukje over gaat en wat er daarvoor is gebeurd
- Bereid het lezen goed voor- Probeer tijdens het voorlezen de kinderen in de klas zo nu en dan aan te kijken
- Lees niet te lang voor (4 tot 5 minuten is lang genoeg)

Afronden
- Vertel wat je zelf van het boek vond en waarom
- Waarom raad je het boek aan of af

Vragen
- Geef zelf beurten aan kinderen die een vraag hebben.

Veel succes, Anita, Inge, Erik en Paul

Geen opmerkingen:

Een reactie posten